De klas wordt in drie teams ingedeeld:
Elke groep, ook de onafhankelijken, moeten zich goed laten voorlichten om tot een besluit te komen. Je gaat eerst op zoek naar allerlei informatie over dit onderwerp (kijk bij bronnen).
Je bespreekt met elkaar de voors en tegens van het gebruik van een atoombom.
Elke team schrijft op maximaal 2 A4-tjes de informatie die is verzameld en verdeelt die in voor- en nadelen. Verdeel het A4-tje in 3 kolommen zoals hieronder:
Voor:
Tegen:
Welke weegt het zwaarst en waarom?
Tegen: er mogen geen/weinig burgerslachtoffers vallen. We moeten hen bevrijden, niet doden.
Deze voors en tegens mogen zelf bedacht zijn, maar moeten wel door harde informatie ondersteund worden.
Beide teams moeten vertellen hoe (naar hun opinie) de afloop van de WO II in Europa zou zijn, wanneer een atoomwapen in Nederland in november 1944 gebruikt zou zijn.
De onafhankelijken leveren tijdens de discussie twee discussieleiders. Beiden zorgen ze ervoor dat tijdens de discussie iedereen voldoende aan het woord kan komen. Daarvoor dienen zij op de hoogte te zijn van tips en truc bij het debatteren. (zie bronnen).
De anderen van de onafhankelijken maken tijdens de discussie aantekeningen over de argumenten van de discussiërende teams.
Na de discussie overleggen de "onafhankelijken" over wat ze gezien en gehoord hebben. Na ongeveer 10 - 15 minuten vertellen zij welke partij als sterkste uit de discussie kwam.
Daarbij wordt een aantal aspecten in het oog gehouden: